ENDRINGER I BOLIGMARKEDET

Ved å legge bak seg en prisvekst på 24 prosent, nye boliglånsregler og en økning i boliger ute for salg, ser man nå at boligmarkedet er i ferd med å normalisere seg i Oslo.

Flere boliger til salgs 

Våren bruker tradisjonelt å vise en økning på tilbudssiden i boligmarkedet, og i år er intet unntak. Det ligger flere boliger ute og der er mer å velge i. «Det ligger flere boliger ute for salg sammenlignet med samme tid i 2016, og vi forventer at dette vil gjøre noe med prisveksten», sier partner og eiendomsmegler Andreas Ulfsrud.

Nye boliglånsregler

Fra 1.januar ble boliglånsreglene endret. I tillegg til å måtte ha 15% egenkapital, kan man nå ikke låne mer enn totalt fem ganger brutto årsinntekt. Har du en årsinntekt på 400.000 kroner før skatt, vil du maksimalt kunne få et boliglån på 2 millioner kroner – og har du f.eks et studielån på 300.000, vil lånesummen for bolig bli redusert til 1,7 millioner
Fra 1. januar kreves det at man må ha 40 prosent egenkapital ved lån til kjøp av sekundærbolig i Oslo. Forskriften gjelder nye lån med pant i bolig, eksisterende boliglån reguleres ikke og kan flyttes mellom banker som før. «Tidligere har det vært en stor pågang av investorer som har sikret seg de mindre leilighetene ved å presse prisen opp. Vi merker allerede en liten nedgang av dette i 2017.», forteller Andreas.

Men renten er fremdeles lav og vi ser ikke noen signaler på at denne skal øke, noe som er det viktigste for boligprisene.

Enda viktigere med riktig annonsering 

Når tilbudssiden øker, er det enda viktigere å synliggjøre akkurat din bolig i markedet. Gjennom digitale medier har markedsføringen av boliger endret seg, og i eiendomsbransjen må vi være oppdatert på det nyeste av teknologi og annonseringsmetoder.
Schala & Partners var først ute med Facebook-annonser i Oslo, og har allerede jobbet i 2 år med å finpusse produktet sitt, Digital Annonsering. Facebook og Instagram er i seg selv gode verktøy for å synliggjøre din bolig, men annonserer du på flere av de store norske mediehusene i tillegg, skaper det magi for ditt salg. Dette blir en forlengelse av Facebook-effekten der kjøperen vil se boligen i en annen kontekst.

Ta kontakt med Schala & Partners om du skal selge boligen din. Vi har de riktige verktøyene for å selge din bolig.